Undervisning
Jeg afholder af og til kurser, workshops eller foredrag under aftenskolen.
De har alle personlig udvikling som underliggende mål for hovedtemaet.
Jeg kan tage udgangspunkt i
- Dine drømme.
Tilhørerne kan lære meget af processen. De kan spørge åbent ind til det de har været vidne til.
Næste gang er det en anden deltagers drøm, som lægges frem og bringer drømmeren til mere indsigt i sit ståsted og udviklingsmulighed.
At arbejde med drømme i en gruppe.
Dine evner til at lede
På holdet undervises der i, hvordan vi kan styrke vores evne til at hvile i sig selv: gennem mindfulness og anden nærværstræning.
Du får indsigt i hjerne og nerve-systemets udvikling gennem barndommen. På den måde bliver du klar over, hvordan vores opvæksts vilkårs får indflydelse på vores personlighedsdannelse.
Din ledelses-evne ligger i din personlighed.
Dine evner til ledelse kan du derfor fremme gennem meditation og andre nærværsøvelser. Her igennem kan du også blive bevidst om de handle-mønstre, som skal ændres...
Mindfulness meditation
Jeg har lært at meditere gennem Specular.Mere om Specularmetoden:
Min undervisning i meditationsformen og øvelserne sigter mod at øge bevidstheden om sig selv om sit ståsted. At komme mere hjem i sig selv. At hvile mere i sig selv. I sin kerne.
Øget bevidsthed om sig selv indbefatter personlig udvikling.
Udtalelser fra deltagere.
Dine nære relationers udfordringer
At kunne holde øje for det, som er dejligt hos det andet menneske, når han/hun irriterer én.
Det er kunsten at anerkende – med empati.
Det er ikke nemt, men vi mærker, når vi er sammen med et menneske, der evner dette:- det er beroligende på en helt særlig måde.
Gennem mange år har jeg holdt oplæg om det som skal til, for at evne anerkendelse. Altså grundlaget for den kompetence.
Det er
- Evnen til ægte nærvær
- Viden om hjerne- og nerve-forskningens opdagelser om børn
- Forståelse for psykologiens temaer: forsvar, angreb, limbisk resonans, indlevelse, følelsernes resonans i kroppen og overføringen deraf.
Gennem indlevelsesfyldte eksempler på samspil:- når det er godt og - når det ikke er godt.
Denne måde at illustrere situationen og stemningen på, gør det muligt for tilhøreren, at få en indlevelsesmæssig fornemmelse for, hvad der sker mellem de to mennesker, hvis opførsel jeg agerer. Og hvad der sker i dem hver især.
Det bevirker, at tilhøreren kan gå hjem og overføre det til de hjemlige relationer.
Deltageres udtalelser kan læses her
Det er min erfaring, at evnen til: "bevidst nærvær i nuet" også kaldet mindful, fremmer din evne til at være anerkendende.
Dette udtrykker jeg på denne video, der er fra 2012